Μοιρασμένα είναι τα μηνύματα που φτάνουν μέχρι στιγμής στους επιχειρηματίες του Τουρισμού για τη ζήτηση της επόμενης σεζόν: από τη μια, τα πρώτα στοιχεία όσον αφορά τα πακέτα των tour operatοrs δείχνουν άνοδο των κρατήσεων, -αν και προς το παρόν είναι νωρίς να γίνουν εκτιμήσεις για τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων (slots) από τις εταιρείες για την Ελλάδα το 2017-, από την άλλη δυσοίωνο είναι το κλίμα που επικρατεί στον κλάδο της κρουαζιέρας, όπου προμηνύεται ύφεση διαρκείας.
Η πτώση στις προγραμματισμένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για την περιοχή της ανατ. Μεσογείου, η οποία βασικά περιλαμβάνει το Αιγαίο, αγγίζει το 30%, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Celestyal Cruises και πρόεδρο της Ένωσης Εταιριών Κρουαζιέρας για την Ευρώπη (Clia Ευρώπης) Κυριάκος Αναστασιάδη. Κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου της εταιρείας, χαρακτήρισε ιδιαίτερα δύσκολη τη χρονιά που ξεκινά, ενώ η έλλειψη υποδομών κρουαζιέρας στην Ελλάδα και η αδυναμία της χώρα μας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των ξένων ομίλων του κλάδου δυσχεραίνει την κατάσταση.
Σε συνδυασμό με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο προορισμός της Τουρκίας λόγω των τελευταίων επιθέσεων και που τον έχουν καταστήσει "μη ασφαλή”, στελέχη του χώρου προβλέπουν πως είναι πολύ πιθανό η ύφεση να διατηρηθεί και το 2018. Μόνη ελπίδα για τους επιχειρηματίες του χώρου είναι να αυξηθούν τα ποσοστά πληρότητας στα έστω και μειωμένα προγραμματισμένα δρομολόγια των εταιρειών, ώστε να μην πληγούν τα έσοδα.
Στον αντίποδα, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανδρέας Ανδρεάδης, οι προκρατήσεις πακέτων προς το παρόν δείχνουν να έχουν θετικό πρόσημο. Ήδη από τη βρετανική αγορά, όπου έχουν ξεκινήσεις οι πωλήσεις, η Ελλάδα καταγράφει αύξηση 10%. Εντούτοις, πιο πλήρης εικόνα για το που κινείται η ζήτηση θα υπάρχει στα τέλη του Φεβρουαρίου, λίγο πριν τη μεγάλη τουριστική έκθεση του Βερολίνου.
Η αγωνία πάντως για την εξέλιξη της ζήτησης είναι εμφανής και στον κομμάτι των αεροπορικών αφίξεων, αλλά και στην κρουαζιέρα, ενώ το σκέλος των εσόδων παραμένει κομβικό για το σύνολο του κλάδου. Η αύξηση της φορολογίας σε διαμονή και εστίαση, η τάση μείωσης της μέσης τουριστικής δαπάνης που καταγράφεται στην Ευρώπη, ο μειωμένος χρόνος παραμονής στη χώρα μας και οι εκπτώσεις στις οποίες προχωρούν οι επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να προσελκύσουν κομμάτι της ζήτησης των πελατών τελευταίας στιγμής είναι οι τέσσερις βασικοί παράγοντες που θα συνεχίσουν να επηρεάζουν αρνητικά τις εισπράξεις.
Εκεί όπου ποντάρουν παράγοντες του Τουρισμού για μεγαλύτερα μερίδια τη σεζόν που έρχεται είναι το γεγονός πως η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο ασφαλείς προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου, διατηρώντας εικόνα φυσιολογικής και ήρεμης χώρας, την ώρα που γειτονικοί προορισμοί είναι ουσιαστικά κλειστοί. Παρόλα αυτά, ακόμα υστερούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Τη στιγμή αυτή βρισκόμαστε πάνω από την Τουρκία, την Αίγυπτο και την Γαλλία, αλλά κάτω από την Κροατία, την Ισπανία και την Ιταλία.
Βασιλική Κουρλιμπίνη
vicky.kourlibini@capital.gr
Η πτώση στις προγραμματισμένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για την περιοχή της ανατ. Μεσογείου, η οποία βασικά περιλαμβάνει το Αιγαίο, αγγίζει το 30%, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Celestyal Cruises και πρόεδρο της Ένωσης Εταιριών Κρουαζιέρας για την Ευρώπη (Clia Ευρώπης) Κυριάκος Αναστασιάδη. Κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου της εταιρείας, χαρακτήρισε ιδιαίτερα δύσκολη τη χρονιά που ξεκινά, ενώ η έλλειψη υποδομών κρουαζιέρας στην Ελλάδα και η αδυναμία της χώρα μας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των ξένων ομίλων του κλάδου δυσχεραίνει την κατάσταση.
Σε συνδυασμό με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο προορισμός της Τουρκίας λόγω των τελευταίων επιθέσεων και που τον έχουν καταστήσει "μη ασφαλή”, στελέχη του χώρου προβλέπουν πως είναι πολύ πιθανό η ύφεση να διατηρηθεί και το 2018. Μόνη ελπίδα για τους επιχειρηματίες του χώρου είναι να αυξηθούν τα ποσοστά πληρότητας στα έστω και μειωμένα προγραμματισμένα δρομολόγια των εταιρειών, ώστε να μην πληγούν τα έσοδα.
Στον αντίποδα, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανδρέας Ανδρεάδης, οι προκρατήσεις πακέτων προς το παρόν δείχνουν να έχουν θετικό πρόσημο. Ήδη από τη βρετανική αγορά, όπου έχουν ξεκινήσεις οι πωλήσεις, η Ελλάδα καταγράφει αύξηση 10%. Εντούτοις, πιο πλήρης εικόνα για το που κινείται η ζήτηση θα υπάρχει στα τέλη του Φεβρουαρίου, λίγο πριν τη μεγάλη τουριστική έκθεση του Βερολίνου.
Η αγωνία πάντως για την εξέλιξη της ζήτησης είναι εμφανής και στον κομμάτι των αεροπορικών αφίξεων, αλλά και στην κρουαζιέρα, ενώ το σκέλος των εσόδων παραμένει κομβικό για το σύνολο του κλάδου. Η αύξηση της φορολογίας σε διαμονή και εστίαση, η τάση μείωσης της μέσης τουριστικής δαπάνης που καταγράφεται στην Ευρώπη, ο μειωμένος χρόνος παραμονής στη χώρα μας και οι εκπτώσεις στις οποίες προχωρούν οι επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να προσελκύσουν κομμάτι της ζήτησης των πελατών τελευταίας στιγμής είναι οι τέσσερις βασικοί παράγοντες που θα συνεχίσουν να επηρεάζουν αρνητικά τις εισπράξεις.
Εκεί όπου ποντάρουν παράγοντες του Τουρισμού για μεγαλύτερα μερίδια τη σεζόν που έρχεται είναι το γεγονός πως η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο ασφαλείς προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου, διατηρώντας εικόνα φυσιολογικής και ήρεμης χώρας, την ώρα που γειτονικοί προορισμοί είναι ουσιαστικά κλειστοί. Παρόλα αυτά, ακόμα υστερούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Τη στιγμή αυτή βρισκόμαστε πάνω από την Τουρκία, την Αίγυπτο και την Γαλλία, αλλά κάτω από την Κροατία, την Ισπανία και την Ιταλία.
Βασιλική Κουρλιμπίνη
vicky.kourlibini@capital.gr
facebook
twitter
google+
fb share