Οι γεωπολιτικές εξελίξεις μέσω της διαφαινόμενης καθυστέρησης εισόδου της Τουρκίας στην Ε.Ε. και τα γενικότερα προβλήματα των λιμανιών στα στενά του Βοσπόρου οδήγησαν σε μάχη για την απόκτηση του ΟΛΘ ΟΛΘ +0,05%.
Μάλιστα, το σχήμα που επικράτησε όχι μόνο περιλαμβάνει Κινέζο εταίρο, αλλά και προσέφερε το ίδιο ακριβώς premium (περί το 67%) που προσέφερε και η κινεζική Cosco για την εξαγορά του ΟΛΠ.
Η υψηλή βελτιωμένη προσφορά της κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχει η γερμανική επενδυτική εταιρεία Deutsche Invest Equity Partners, η Terminal Link (ελέγχεται κατά 51% από τον γαλλικό κολοσσό CMA CGM) και η Belterra Investments Ltd. του ομίλου Σαββίδη ανέτρεψε τις ισορροπίες που είχαν διαμορφωθεί στο πρώτο στάδιο. Τότε το υψηλότερο τίμημα προσέφερε η DP World από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με δεύτερη την ICTS από τις Φιλιππίνες και τρίτη την κοινοπραξία που επικράτησε τελικά.
Την Παρασκευή, όμως, η κοινοπραξία Deutsche Invest - Terminal Link - Ομιλος Σαββίδη ανέβασε σημαντικά τη δεύτερη προσφορά της, στα 231,92 εκατ. ευρώ για το 67% των μετοχών του ΟΛΘ ΟΛΘ +0,05%, η χρηματιστηριακή αξία του οποίου προσέγγιζε χθες τα 206 εκατ. ευρώ.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης απέκτησε μεγαλύτερη αξία ως «ευρωπαϊκό τελωνείο» εξαιτίας των προβλημάτων στη γειτονική Τουρκία. Επιπλέον, εδώ και εβδομάδες κυκλοφορεί πως έχει εξασφαλιστεί η συμμετοχή του στο κινεζικό σχέδιο για τον νέο «Δρόμο του Μεταξιού».
H Terminal Link ελέγχεται κατά 51% από τους Γάλλους της CMA CGM ενώ το 49% κατέχει η China Merchants Holdings International (CMHI), ο μεγαλύτερος κρατικός διαχειριστής λιμένων της Κίνας. H CMHI και η Cosco (που ελέγχει πλέον τον ΟΛΠ) είχαν από κοινού εξαγοράσει το 2015 τον τερματικό σταθμό Kumport, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Σίγουρα βλέπουν πως η επένδυσή τους στη γειτονική χώρα θα αργήσει να αποδώσει ως «πύλη εισόδου» στην Ε.Ε.
Όπως και η DP World, «χτύπησε» το λιμάνι της Θεσσαλονίκης επειδή εξαιτίας των προβλημάτων στα στενά του Βοσπόρου απειλείται η επένδυση που έχει πραγματοποιήσει στο λιμάνι της Κωστάντζας στη Ρουμανία. Και άλλοι ισχυροί διαχειριστές τερματικών σταθμών λιμένων, όπως η MSC, που είχαν επενδύσει στην Τουρκία, βλέπουν το σχέδιο εισόδου της γείτονος στην Ε.Ε. να πηγαίνει προς τα πίσω με δυσάρεστες συνέπειες.
Συνεπώς τόσο η CMA CGM όσο και οι Κινέζοι μέτοχοι μειοψηφίας της Terminal Link είδαν στον OΛΘ μια πύλη όχι μόνο προς τα Βαλκάνια αλλά και προς την Ευρώπη, καθώς χάνουν έδαφος τα τουρκικά λιμάνια στα οποία επένδυσαν τα τελευταία χρόνια αρκετοί διαχειριστές. Επιπλέον, τα περιθώρια ανάπτυξης του OΛΘ, ο οποίος ακόμα και σήμερα δεν διαθέτει επαρκή σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο (!), θεωρούνται σημαντικά.
Στην αγορά υποστηρίζουν πως μέχρι να ολοκληρωθούν οι επενδύσεις για τον προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων του OΛΘ, η σύνδεση με το τρένο κ.λπ., θα χρειαστούν δύο-τρία χρόνια. Μέχρι τότε, ελπίζουν πως ο Πειραιάς θα έχει ήδη μεγαλώσει αρκετά, ώστε οι Κινέζοι να ψάχνουν και δεύτερη πύλη εισόδου προς Ευρώπη.
Όπως έχει επισημάνει εδώ και εβδομάδες το Euro2day.gr, η Cosco είναι ήδη συνέταιρος της CMA CGM στη ναυτιλιακή συμμαχία Ocean Alliance για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (μαζί με τις Evergreen και Orient Overseas Container Line). Προ εβδομάδων είχε γίνει γνωστό πως η Cosco Shipping Ports και η CMA Terminals (μία εκ των δύο θυγατρικών της CMA CGM στη διαχείριση τερματικών σταθμών λιμένων, η άλλη είναι η Terminal Link) υπέγραψαν MoU για την «επέκταση της στρατηγικής τους συνεργασίας στους τομείς της διαχείρισης λιμένων και των επενδύσεων».
Προτεραιότητα θα δοθεί στα λιμάνια που ελέγχονται από μέλη της Ocean Alliance, αναφερόταν στην ανακοίνωση.
Η CMA CGM ελέγχει μέσω της CMA Terminals 13 τερματικούς σταθμούς σε Γαλλία, Καραϊβική, Ολλανδία, Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Αίγυπτο και Βιετνάμ, ενώ άλλους 14 ελέγχει μέσω της Terminal Link.
Το ΤΑΙΠΕΔ και το... φουσκωμένο όφελος
Η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), πάντως, φρόντισε χθες να "φουσκώσει" τα οφέλη από τη συμφωνία, υποστηρίζοντας πως η συνολική της αξία ανέρχεται σε €1,1 δισ. και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανωτέρω προσφορά των 231,92 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του OΛΘ, αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051!). Για να στρογγυλέψει το νούμερο στο ΤΑΙΠΕΔ προσθέτουν και τις «εκτιμώμενες επενδύσεις» μέχρι τη λήξη της παραχώρησης.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.
Φώτης Κόλλιαςfotisk2@euro2day.gr
Μάλιστα, το σχήμα που επικράτησε όχι μόνο περιλαμβάνει Κινέζο εταίρο, αλλά και προσέφερε το ίδιο ακριβώς premium (περί το 67%) που προσέφερε και η κινεζική Cosco για την εξαγορά του ΟΛΠ.
Η υψηλή βελτιωμένη προσφορά της κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχει η γερμανική επενδυτική εταιρεία Deutsche Invest Equity Partners, η Terminal Link (ελέγχεται κατά 51% από τον γαλλικό κολοσσό CMA CGM) και η Belterra Investments Ltd. του ομίλου Σαββίδη ανέτρεψε τις ισορροπίες που είχαν διαμορφωθεί στο πρώτο στάδιο. Τότε το υψηλότερο τίμημα προσέφερε η DP World από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με δεύτερη την ICTS από τις Φιλιππίνες και τρίτη την κοινοπραξία που επικράτησε τελικά.
Την Παρασκευή, όμως, η κοινοπραξία Deutsche Invest - Terminal Link - Ομιλος Σαββίδη ανέβασε σημαντικά τη δεύτερη προσφορά της, στα 231,92 εκατ. ευρώ για το 67% των μετοχών του ΟΛΘ ΟΛΘ +0,05%, η χρηματιστηριακή αξία του οποίου προσέγγιζε χθες τα 206 εκατ. ευρώ.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης απέκτησε μεγαλύτερη αξία ως «ευρωπαϊκό τελωνείο» εξαιτίας των προβλημάτων στη γειτονική Τουρκία. Επιπλέον, εδώ και εβδομάδες κυκλοφορεί πως έχει εξασφαλιστεί η συμμετοχή του στο κινεζικό σχέδιο για τον νέο «Δρόμο του Μεταξιού».
H Terminal Link ελέγχεται κατά 51% από τους Γάλλους της CMA CGM ενώ το 49% κατέχει η China Merchants Holdings International (CMHI), ο μεγαλύτερος κρατικός διαχειριστής λιμένων της Κίνας. H CMHI και η Cosco (που ελέγχει πλέον τον ΟΛΠ) είχαν από κοινού εξαγοράσει το 2015 τον τερματικό σταθμό Kumport, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Σίγουρα βλέπουν πως η επένδυσή τους στη γειτονική χώρα θα αργήσει να αποδώσει ως «πύλη εισόδου» στην Ε.Ε.
Όπως και η DP World, «χτύπησε» το λιμάνι της Θεσσαλονίκης επειδή εξαιτίας των προβλημάτων στα στενά του Βοσπόρου απειλείται η επένδυση που έχει πραγματοποιήσει στο λιμάνι της Κωστάντζας στη Ρουμανία. Και άλλοι ισχυροί διαχειριστές τερματικών σταθμών λιμένων, όπως η MSC, που είχαν επενδύσει στην Τουρκία, βλέπουν το σχέδιο εισόδου της γείτονος στην Ε.Ε. να πηγαίνει προς τα πίσω με δυσάρεστες συνέπειες.
Συνεπώς τόσο η CMA CGM όσο και οι Κινέζοι μέτοχοι μειοψηφίας της Terminal Link είδαν στον OΛΘ μια πύλη όχι μόνο προς τα Βαλκάνια αλλά και προς την Ευρώπη, καθώς χάνουν έδαφος τα τουρκικά λιμάνια στα οποία επένδυσαν τα τελευταία χρόνια αρκετοί διαχειριστές. Επιπλέον, τα περιθώρια ανάπτυξης του OΛΘ, ο οποίος ακόμα και σήμερα δεν διαθέτει επαρκή σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο (!), θεωρούνται σημαντικά.
Στην αγορά υποστηρίζουν πως μέχρι να ολοκληρωθούν οι επενδύσεις για τον προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων του OΛΘ, η σύνδεση με το τρένο κ.λπ., θα χρειαστούν δύο-τρία χρόνια. Μέχρι τότε, ελπίζουν πως ο Πειραιάς θα έχει ήδη μεγαλώσει αρκετά, ώστε οι Κινέζοι να ψάχνουν και δεύτερη πύλη εισόδου προς Ευρώπη.
Όπως έχει επισημάνει εδώ και εβδομάδες το Euro2day.gr, η Cosco είναι ήδη συνέταιρος της CMA CGM στη ναυτιλιακή συμμαχία Ocean Alliance για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (μαζί με τις Evergreen και Orient Overseas Container Line). Προ εβδομάδων είχε γίνει γνωστό πως η Cosco Shipping Ports και η CMA Terminals (μία εκ των δύο θυγατρικών της CMA CGM στη διαχείριση τερματικών σταθμών λιμένων, η άλλη είναι η Terminal Link) υπέγραψαν MoU για την «επέκταση της στρατηγικής τους συνεργασίας στους τομείς της διαχείρισης λιμένων και των επενδύσεων».
Προτεραιότητα θα δοθεί στα λιμάνια που ελέγχονται από μέλη της Ocean Alliance, αναφερόταν στην ανακοίνωση.
Η CMA CGM ελέγχει μέσω της CMA Terminals 13 τερματικούς σταθμούς σε Γαλλία, Καραϊβική, Ολλανδία, Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Αίγυπτο και Βιετνάμ, ενώ άλλους 14 ελέγχει μέσω της Terminal Link.
Το ΤΑΙΠΕΔ και το... φουσκωμένο όφελος
Η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), πάντως, φρόντισε χθες να "φουσκώσει" τα οφέλη από τη συμφωνία, υποστηρίζοντας πως η συνολική της αξία ανέρχεται σε €1,1 δισ. και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανωτέρω προσφορά των 231,92 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του OΛΘ, αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051!). Για να στρογγυλέψει το νούμερο στο ΤΑΙΠΕΔ προσθέτουν και τις «εκτιμώμενες επενδύσεις» μέχρι τη λήξη της παραχώρησης.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.
Φώτης Κόλλιαςfotisk2@euro2day.gr
facebook
twitter
google+
fb share