Με λουκέτο απειλείται το Επικουρικό Κεφάλαιο, ο φορέας που αποζημιώνει όσους πέφτουν θύματα τροχαίων από ανασφάλιστα και άγνωστα οχήματα ή τους οδηγούς που ήταν ασφαλισμένοι σε εταιρείες των οποίων ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας τους. Αιτία, η επικείμενη εκτόξευση του ελλείμματος πάνω από τα 600 εκατ. ευρώ, που θα έχει συνέπεια την πλήρη αδυναμία του να εξυπηρετεί τις υποχρεώσεις του έναντι των ασφαλισμένων.
Ηδη το Επικουρικό Κεφάλαιο αποζημιώνει με καθυστέρηση περίπου τριών ετών, καθώς το έλλειμμά του διαμορφώνεται σήμερα στα 430 εκατ. Η εκτίναξή του στα 600 εκατ. προκύπτει από τον επανυπολογισμό των αποζημιώσεων που υποχρεούται να καταβάλει για παλιές υποθέσεις, ύστερα από απόφαση του Αρείου Πάγου, που κρίνει αντισυνταγματικό τον νόμο που όριζε πλαφόν στα ποσά που πληρώνει.
Συγκεκριμένα, η απόφαση του Αρείου Πάγου καταργεί το πλαφόν των 6.000 και των 100.000 ευρώ στις αποζημιώσεις για ψυχική οδύνη και για σωματικές βλάβες αντίστοιχα, που καταβάλλει το Επικουρικό. Το πλαφόν στις αποζημιώσεις θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4092/2012, όταν το Επικουρικό Κεφάλαιο παρουσίασε έλλειμμα 700 εκατ. ευρώ και είχε τεθεί επίσης ζήτημα βιωσιμότητας. Με τον σχετικό νόμο επιδιώχθηκε να ελεγχθεί το κόστος για τις αποζημιώσεις που θα έπρεπε να πληρώσει και ειδικά για τις περιπτώσεις που επιδίκαζαν τα δικαστήρια. Το θέμα έφτασε στον Αρειο Πάγο, ενώπιον του οποίου οι μεγάλοι δικηγορικοί σύλλογοι της χώρας υποστήριξαν την αντισυνταγματικότητά του, απέναντι στην Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών. Η κατάργηση του πλαφόν, με βάση το οποίο υπολόγιζε από το 2012 μέχρι και σήμερα τις αποζημιώσεις το Επικουρικό Κεφάλαιο, και η υποχρέωση να πληρώνει στο ακέραιο τις νέες απαιτήσεις που θα αφήσουν πίσω τους όσες εταιρείες κλείσουν ή ακόμη και αυτές που έκλεισαν στο παρελθόν –εάν κάποιοι θιγόμενοι τις διεκδικήσουν αναδρομικά– τινάζουν στον αέρα κάθε οικονομικό προγραμματισμό και είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος του λουκέτου, καθώς δεν θα μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
Το πρόβλημα αναμένεται να εντείνει η επικείμενη μεταφορά στο Επικουρικό Κεφάλαιο των εκκρεμών ζημιών που αφήνει πίσω της η ασφαλιστική εταιρεία Enterprise, με έδρα το Γιβραλτάρ, η άδεια λειτουργίας της οποίας ανακλήθηκε πρόσφατα και οι οποίες υπολογίζονται περί τα 25 - 30 εκατ. Σε εκκρεμότητα είναι επίσης η International Life, μετά το έλλειμμα που διαπιστώθηκε στην κεφαλαιακή επάρκεια του ομίλου, αλλά και μια τρίτη ασφαλιστική εταιρεία, που επίσης διαπιστώθηκε ότι δεν πληροί τους όρους φερεγγυότητας. Πρόκειται για την ασφαλιστική εταιρεία City Insurance S.A., η οποία έχει έδρα τη Ρουμανία, αλλά δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα με το καθεστώς της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών –αντίστοιχο με αυτό της Enterprise– και έχει σημαντικό αριθμό ασφαλισμένων οχημάτων. Η City Insurance S.A., λόγω των προβλημάτων φερεγγυότητας, έχει τεθεί σε καθεστώς επιτήρησης από την εποπτική αρχή της Ρουμανίας, με στόχο τη μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου της, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής η προσπάθεια να έχει τελεσφορήσει.
Ηδη το Επικουρικό Κεφάλαιο αποζημιώνει με καθυστέρηση περίπου τριών ετών, καθώς το έλλειμμά του διαμορφώνεται σήμερα στα 430 εκατ. Η εκτίναξή του στα 600 εκατ. προκύπτει από τον επανυπολογισμό των αποζημιώσεων που υποχρεούται να καταβάλει για παλιές υποθέσεις, ύστερα από απόφαση του Αρείου Πάγου, που κρίνει αντισυνταγματικό τον νόμο που όριζε πλαφόν στα ποσά που πληρώνει.
Συγκεκριμένα, η απόφαση του Αρείου Πάγου καταργεί το πλαφόν των 6.000 και των 100.000 ευρώ στις αποζημιώσεις για ψυχική οδύνη και για σωματικές βλάβες αντίστοιχα, που καταβάλλει το Επικουρικό. Το πλαφόν στις αποζημιώσεις θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4092/2012, όταν το Επικουρικό Κεφάλαιο παρουσίασε έλλειμμα 700 εκατ. ευρώ και είχε τεθεί επίσης ζήτημα βιωσιμότητας. Με τον σχετικό νόμο επιδιώχθηκε να ελεγχθεί το κόστος για τις αποζημιώσεις που θα έπρεπε να πληρώσει και ειδικά για τις περιπτώσεις που επιδίκαζαν τα δικαστήρια. Το θέμα έφτασε στον Αρειο Πάγο, ενώπιον του οποίου οι μεγάλοι δικηγορικοί σύλλογοι της χώρας υποστήριξαν την αντισυνταγματικότητά του, απέναντι στην Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών. Η κατάργηση του πλαφόν, με βάση το οποίο υπολόγιζε από το 2012 μέχρι και σήμερα τις αποζημιώσεις το Επικουρικό Κεφάλαιο, και η υποχρέωση να πληρώνει στο ακέραιο τις νέες απαιτήσεις που θα αφήσουν πίσω τους όσες εταιρείες κλείσουν ή ακόμη και αυτές που έκλεισαν στο παρελθόν –εάν κάποιοι θιγόμενοι τις διεκδικήσουν αναδρομικά– τινάζουν στον αέρα κάθε οικονομικό προγραμματισμό και είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος του λουκέτου, καθώς δεν θα μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
Το πρόβλημα αναμένεται να εντείνει η επικείμενη μεταφορά στο Επικουρικό Κεφάλαιο των εκκρεμών ζημιών που αφήνει πίσω της η ασφαλιστική εταιρεία Enterprise, με έδρα το Γιβραλτάρ, η άδεια λειτουργίας της οποίας ανακλήθηκε πρόσφατα και οι οποίες υπολογίζονται περί τα 25 - 30 εκατ. Σε εκκρεμότητα είναι επίσης η International Life, μετά το έλλειμμα που διαπιστώθηκε στην κεφαλαιακή επάρκεια του ομίλου, αλλά και μια τρίτη ασφαλιστική εταιρεία, που επίσης διαπιστώθηκε ότι δεν πληροί τους όρους φερεγγυότητας. Πρόκειται για την ασφαλιστική εταιρεία City Insurance S.A., η οποία έχει έδρα τη Ρουμανία, αλλά δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα με το καθεστώς της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών –αντίστοιχο με αυτό της Enterprise– και έχει σημαντικό αριθμό ασφαλισμένων οχημάτων. Η City Insurance S.A., λόγω των προβλημάτων φερεγγυότητας, έχει τεθεί σε καθεστώς επιτήρησης από την εποπτική αρχή της Ρουμανίας, με στόχο τη μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου της, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής η προσπάθεια να έχει τελεσφορήσει.
facebook
twitter
google+
fb share