ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΣΚΟΠΟΣ

To ΕΛ.Κ.ΕΠΙ είναι επιστημονικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός με κοινωφελή χαρακτήρα Ν.Π.Ι.Δ. αποτελεί φορέα υλοποίησης και παρεμβασης για την αύξηση της Επιχειρηματικότητας, Παραγωγικότητας και Εξωστρέφιας των επιχειρήσεων του Ιδιωτικού Τoμέα.

WHAT'S NEW?
Loading...

"Κόσκινο" για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές του νόμου Κατσέλη ζητούν οι τράπεζες


Της Νένας Μαλλιάρα

Άρση του ασύλου που παρέχει ο νόμος Κατσέλη στους στρατηγικούς κακοπληρωτές με "φίλτρα" που θα λειτουργούν ταυτόχρονα με την υποβολή της αίτησης, ζητούν οι τράπεζες.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, στις επαφές που έχουν με το Υπουργείο Οικονομίας στο πλαίσιο των συζητήσεων για την επανεξέταση του νόμου Κατσέλη, οι τράπεζες θέτουν το ζήτημα της προστασίας που παρέχει ο νόμος άπαξ και υποβληθεί η αίτηση ένταξης. Από το στάδιο αυτό και μέχρι να εκδικασθεί η αίτηση του δανειολήπτη, καθίσταται αδύνατη για τις τράπεζες η επιβολή οποιουδήποτε μέσου είσπραξης της οφειλής, βάζοντας στο "απυρόβλητο" τον δανειολήπτη, ανεξαρτήτως της πραγματικής αδυναμίας του να εξυπηρετήσει το χρέος του.

Σε συνάντηση που πραγματοποίησαν στις αρχές της εβδομάδας με τον υπουργό Οικονομίας Δημ. Παπαδημητρίου, οι τράπεζες ζήτησαν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η είσοδος στο νόμο Κατσέλη να μην συνεχίσει να γίνεται άνευ ελέγχων. Ειδικότερα, η υποβολή της αίτησης να μην προσφέρει το "ακαταδίωκτο" στους οφειλέτες εκείνους που θα κριθεί ότι έχουν την οικονομική και περιουσιακή κατάσταση για να συνεχίσουν να καταβάλουν δόσεις του δανείου τους μέχρι την εκδίκαση της αίτησής τους. Και αυτό, διότι με την ισχύουσα πρακτική του νόμου, οι καταβολές αναστέλλονται επί χρόνια μέχρι να υπάρξει η δικαστική απόφαση για την αίτηση του δανειολήπτη, σωρεύοντας επιπλέον μη εξυπηρετούμενο χρέος στις τράπεζες.

Όσο για το "κόσκινο" που ζητούν οι τράπεζες να μπει στους αιτούντες την υπαγωγή τους στο νόμο Κατσέλη, αυτό δεν αποκλείεται να μπει με την αρωγή της πλατφόρμας του εξωδικαστικού μηχανισμού. Πρόκειται για πρόταση που έθεσαν οι τράπεζες στη συνάντηση με τον Υπουργό, καθώς η πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού έχει τις υποδομές για την παροχή όλων των στοιχείων σχετικά με την περιουσιακή κατάσταση των οφειλετών που εντάσσονται στις ρυθμίσεις του νόμου 4469.

Οι τράπεζες πρόκειται να καταθέσουν αναλυτικά τις προτάσεις τους για τις αλλαγές στο νόμο Κατσέλη στα τέλη του μήνα. Ωστόσο, το κύριο ενδιαφέρον τους εντοπίζεται στο πώς ο νόμος θα πάψει να είναι καταφύγιο στρατηγικών κακοπληρωτών. Προς αυτή την κατεύθυνση εκτιμούν ότι θα βοηθήσει και η επίσπευση της εκδίκασης των αιτήσεων. Γενικά, στόχος των τραπεζών είναι να περιορίσουν τη λίστα των προς εκδίκαση υποθέσεων υπαγωγής στο νόμο ώστε μέχρι το τέλος του 2019 ο αριθμός των αιτήσεων να έχει μειωθεί από 150.000 σήμερα, σε λιγότερες από 30.000.

Όπως αναφέρουν τραπεζίτες στο Capital.gr, υπό την ομπρέλα του νόμου Κατσέλη βρίσκονται δάνεια 20 δις. ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν στο 1/5 του συνόλου των "κόκκινων" δανείων. Αυτά είναι σε αναλογία 95% καταναλωτικά και στεγαστικά και το υπόλοιπο 5% μικρά επαγγελματικά. Μέσα σε αυτά τα 20 δισ. ευρώ, όπως αναφέρουν οι τραπεζίτες, δάνεια ύψους 5 δισ. ευρώ αφορούν δανειολήπτες που έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τα χρέη τους και δεν το πράττουν εκμεταλλευόμενοι το πλαίσιο προστασίας που παρέχει ο νόμος.

Η επισήμανση για το μεγάλο ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων που τελούν υπό καθεστώς προστασίας έγινε πρόσφατα και από την Τράπεζα της Ελλάδος. Στην τελευταία έκθεση για τους επιχειρησιακούς στόχους μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών, η ΤτΕ αναφέρει ως αξιοσημείωτο το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων που τελεί σε καθεστώς αίτησης για υπαγωγή σε νομική προστασία και το οποίο ανέρχεται στο 15% του συνόλου των χαρτοφυλακίων. Στο δε στεγαστικό χαρτοφυλάκιο, το ποσοστό ξεπερνά το 30%.

Οι βελτιώσεις στο νόμο Κατσέλη (3869/2010) που αναθεωρήθηκε με το ν. 4336/2015 (ν. Σταθάκη) θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους "θεσμούς". Στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης και σχετικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας, η οποία λήγει στο τέλος του 2018, εκτιμάται ότι συζήτηση για τυχόν παράταση, μπορεί να υπάρξει κοντά στη λήξη της προθεσμίας και όχι νωρίτερα.