ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΣΚΟΠΟΣ

To ΕΛ.Κ.ΕΠΙ είναι επιστημονικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός με κοινωφελή χαρακτήρα Ν.Π.Ι.Δ. αποτελεί φορέα υλοποίησης και παρεμβασης για την αύξηση της Επιχειρηματικότητας, Παραγωγικότητας και Εξωστρέφιας των επιχειρήσεων του Ιδιωτικού Τoμέα.

WHAT'S NEW?
Loading...

Τι ψάχνουν οι start up

Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Προς την αγροδιατροφή στρέφουν το ενδιαφέρον τους 2 στις 10 (ποσοστό 19%) υπό σύσταση νεοφυείς επιχειρήσεις, έναντι μόλις ποσοστού 6,2% των υφιστάμενων, με τον κλάδο της τεχνολογίας να παραμένει ο νούμερο ένα σε προτίμηση τόσο των υφιστάμενων όσο και των υπό σύσταση νεοφυών εταιρειών. Συγκεκριμένα ο κλάδος της τεχνολογίας παραμένει ο πιο δημοφιλής μεταξύ των υφιστάμενων και των υπό σύσταση εταιρειών συγκεντρώνοντας ποσοστό ενδιαφέροντος 35,9%, οι υπηρεσίες επαγγελματικής, επιστημονικής ή τεχνικής φύσης συγκεντρώνουν το 15,6% του δείγματος, οι συμβουλευτικές υπηρεσίες το 13,3%, η αγροδιατροφή το 12,5%, με τις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής βοήθειας (8,6%), το λιανικό εμπόριο με ίδιο ποσοστό, τον τουρισμό (7,8%) και την ενέργεια και τις μεταφορές (από 7%) να ακολουθούν. Ωστόσο, μόλις το 6,3% προσανατολίζεται στη μεταποίηση, παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "Για μια ευρωπαϊκή βιομηχανική αναγέννηση", η Επιτροπή θέτει ως στόχο την αύξηση της συμβολής της μεταποίησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο 20% του ΑΕΠ μέχρι το 2020. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα της Διεύθυνσης Στήριξης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας που πραγματοποιήθηκε για τη διερεύνηση των επιχειρηματικών αναγκών των ελληνικών υφιστάμενων και υπό σύσταση Start-up Επιχειρήσεων σε δείγμα 128 περιπτώσεων.

Χρηματοδοτικές και άλλες ανάγκες

Το 90,6% του δείγματος αξιολόγησε την εύρεση κεφαλαίων ως κρισιμότερη ανάγκη, ποσοστό αναλυόμενο σε 87,7% για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και 93,7% για τις υπό σύσταση επιχειρήσεις. Ωστόσο, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η ανάγκη για χρηματοδότηση, αν και κρίσιμης σημασίας, δεν είναι η μοναδική. Η επιχειρηματική ανάπτυξη και το μάρκετινγκ κατέχουν τη δεύτερη θέση (61,7%), με σημαντική διαφορά μεταξύ των υφιστάμενων και των υπό σύσταση επιχειρήσεων: 69,2% για τις πρώτες και 54% για τις δεύτερες.

Σε ότι αφορά τη μελλοντική χρηματοδότηση, των μεν υφιστάμενων επιχειρήσεων για υλοποίηση επενδυτικού σχεδίου, στο οποίο σκοπεύει να προβεί το 93% από αυτές, των δε υπό σύσταση επιχειρήσεων για την ίδρυσή τους και την ανάπτυξη του business plan τους, σχεδιάζεται να εξασφαλιστεί, κυρίως, από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα (53,6% και 50% αντίστοιχα), ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια (50% και 46,3% αντίστοιχα), ίδια κεφάλαια (42,9% και 29,6% αντίστοιχα), επενδυτικά κεφάλαια του εξωτερικού (26,8% και 25,9% αντίστοιχα), με απόκλιση των δυο κατηγοριών στις επόμενες ποσοστιαίες θέσεις, οπού εμφανίζεται οι υφιστάμενες επιχειρήσεις να υπολογίζουν περισσότερο στον δανεισμό από ελληνικές τράπεζες (21,4%) έναντι των υπό σύσταση επιχειρήσεων που στηρίζονται περισσότερο σε χορηγίες/βραβεία (25,9%) και άλλες πηγές χρηματοδότησης.

Η προσδοκώμενη χρηματοδότηση των υφιστάμενων επιχειρήσεων ανέρχεται σε 200.000 ευρώ (κατά μέσο όρο) και χρειάζεται σε μεγάλο ποσοστό (47%) εντός έτους, με το 35% να προγραμματίζει εντός 3μηνου και 18% εντός διετίας. Στις υπό σύσταση επιχειρήσεις, η προσδοκώμενη χρηματοδότηση ανέρχεται σε 100.000 ευρώ και τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 43%, 36% και 21%.

Πηγές εξασφαλισμένης χρηματοδότησης

Η πραγματικότητα πάντως είναι πως από ίδια κεφάλαια έχει χρηματοδοτηθεί ή χρηματοδοτείται το 83,5% του συνόλου των υφιστάμενων και υπό σύσταση επιχειρήσεων. Οι 56 από τις 65 υφιστάμενες επιχειρήσεις δήλωσαν τα ίδια κεφάλαια ως πηγή χρηματοδότησης κατά 89,3%, ενώ μεταξύ των υπό σύσταση επιχειρήσεων (29 απαντήσεις από δείγμα 63) δήλωσαν τα ίδια κεφάλαια σε ποσοστό 72,4%. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται η οικογένεια και οι φίλοι, τα βραβεία και οι χορηγίες έρχονται στην τρίτη θέση, στην τέταρτη θέση η κρατική επιχορήγηση και μόλις στην 8η θέση (3η θέση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο) ο τραπεζικός δανεισμός.

Πελατειακή στόχευση και επιχειρηματική ιδέα

Το 60,2% του συνόλου του δείγματος στοχεύει στη διεθνή αγορά, με τις υπό σύσταση επιχειρήσεις να εμφανίζονται αισθητά πιο αισιόδοξες (69,8%) από τις υφιστάμενες επιχειρήσεις (50,8%). Η γεωγραφική πελατειακή στόχευση των συμμετεχόντων, είναι, για το σύνολο του δείγματος, διεθνής κατά 60,2%, με σημαντική απόκλιση των υφιστάμενων από τις υπό σύσταση επιχειρήσεις (50,8% έναντι 69,8%), διαπίστωση από την οποία συνάγεται μια ενδεχομένως πιο φιλόδοξη στόχευση των τελευταίων, όπως προκύπτει και από τα αποτελέσματα δραστηριοποίησης ή σκοπούμενης δραστηριοποίησης στα Βαλκάνια και στην Ευρώπη.

Σε ότι αφορά την επιχειρηματική ιδέα, το 50,8% του δείγματος δήλωσε πως η επιχειρηματική τους ιδέα είναι προϊόν έρευνας. Ειδικότερα το 47,7% των υφιστάμενων επιχειρήσεων ανέφερε πως η επιχειρηματική ιδέα τους είναι προϊόν έρευνας, 20% ότι σκοπεύουν να αξιοποιήσουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας, 18,5% ότι αξιοποιούν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας και 10,8% ότι αξιοποιούν τα αποτελέσματα ερευνητικού προγράμματος.

Μοναχική υπόθεση

Στο σύνολο του δείγματος που απάντησε στο ερώτημα της έρευνας σχετικά με το μέγεθος της επιχειρηματικής ομάδας του, το 24,1% των ομάδων περιλαμβάνει 2 άτομα, το 19,8% περιλαμβάνει 3 άτομα, στο 16,4% των περιπτώσεων ο επιχειρηματίας δραστηριοποιείται μόνος, το 9,5% περιλαμβάνει άλλο 1 άτομο στην ομάδα, ενώ το υπόλοιπο 30,2% περιλαμβάνει 4 ή περισσότερα άτομα. Ειδικότερα στο 11,9% των υπό σύσταση επιχειρήσεων δραστηριοποιείται μόνο ένα άτομο, ποσοστό που σχεδόν διπλασιάζεται (21,1%) στις υφιστάμενες επιχειρήσεις. Απόκλιση, ωστόσο, παρατηρείται και στα ποσοστά των δυο κατηγοριών που αφορούν τα υπόλοιπα μεγέθη επιχειρηματικών ομάδων.