Όσα έργα έχει εξαγγείλει ότι θα δημοπρατήσει η κυβέρνηση στην καλύτερη περίπτωση θα ξεκινήσουν το 2019
Είναι η πρώτη φορά στα τελευταία χρόνια που οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας μένουν άνευ κατασκευαστικού αντικειμένου, τουλάχιστον επί ελληνικού εδάφους.
Μέχρι τώρα, όταν τελειώνε ένα μεγάλο έργο, που τροφοδοτούσε το ανεκτέλεστο των εταιρειών και τους εξασφάλιζει δουλειά για αρκετά χρόνια, ένα νέο δημοπρατούνταν.
Το 2017, μετά και την ολοκλήρωση των πέντε οδικών αξόνων, είναι η πρώτη χρονιά που δεν είχαμε την δημοράτηση κανενός έργου.
Και όσα έχει εξαγγείλει ότι θα δημοπρατήσει η κυβέρνηση στην καλύτερη περίπτωση θα ξεκινήσουν το 2019, γεγονός που μεταφράζεται σε τριετή επενδυτική άπνοια, σε νέα στρατιά ανέργων και νέα λουκέτα στον κλάδο.
Ακόμη και το μεγάλο έργο της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, για το οποίο οι κατασκευαστικές εταρέιες θα κληθούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μέχρι τις 30 Ιουνίου, θα δημοπρατηθεί μόνο όταν αυτό ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.
Τον κώδωνα του κινδύνου για αυτό το θέμα έκρουσε προ ημερών και ο Κωσταντίνος Μιτζάλη της J&P Αβαξ στο 1ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών, με θέμα "Προοπτικές Ανάπτυξης", ο οποίος αναφέρθηκε στην συρρίκνωση του κλάδου, ενώ σημείωσε ότι δεν λύνουν το πρόβλημα έργα που θα ξεκινήσουν το 2019, σημείωσε ότι είναι απαραίτητη για τον κλάδο η υποστήριξη του τραπεζικού συστήματος και της Πολιτείας. Όπως είπε δεν υπάρχει νέα γενιά έργων, ενώ κατέθεσε πρόταση για υιοθέτηση νέου μοντέλου δημοπράτησης με συμπλήρωση τιμολογίου για να πάψει το φαινόμενο των υπερβολικών εκπτώσεων.
Σχετικά με το ζήτημα των εκπτώσεων το χαρακτήρισε διαχρονικό που όμως παλαιότερα δεν επηρέαζε και τα έργα τελείωναν στην ώρα τους, ήταν ποιοτικά καλύτερα και η αγορά κινούνταν ικανοποιητικά.
Κλείνοντας είπε πως "τελειώνουν τα μεγάλα έργα και μετά έχουμε πολύ λίγα πράγματα. Θέλουμε άμεση λύση. Δεν είναι μόνο θέμα της κυβέρνησης, είναι θέμα εθνικό. Είναι κρίμα να χαθεί ένας τέτοιος κλάδος που αποτελεί πηγή εθνικού πλούτου".
Ο προβληματισμός στα στελέχη των κατασκευαστικών Ομίλων για την επόμενη μέρα είναι διάχυτος, ενώ όπως υποστηρίζουν το 2017 θα υπάρξει ραγδαία επιδείνωη των οικονομικών τους μεγεθών, κάτι που ήδη έχει αποτυωθεί και στις οικονομικές καταστάσεις του 2016.
Και μέσα σε αυτό το κλίμα του προβληματισμού, έρχεται να προστεθεί ένα ακόμη αγκάθι, τα πρόστιμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη σύσταση καρτέλ στις κατασκευές.
Όπως ανέφερε προσφάτως στο bankingnews.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Πέτρος Σουρέτης, τα πρόστιμα είναι μεγάλα και θα οδηγήσουν σε λουκέτο πολλές εταιρείες, ενώ όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «να μπουν πρόστιμα όχι μόνο σε 4 εταιρείες αλλά σε 49 εταιρείες, μεταξύ αυτών και στους ξένους κατασκευαστικούς Όμιλους οι οποίοι έχουν παρουσία στην χώρα μας και έχουν αναλάβει έργα πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ».
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις που ελέγχθησαν – τουλάχιστον όσες εξ αυτών δεν έβαλαν λουκέτο με την κρίση – έσπευσαν να κάνουν χρήση της διαδικασίας διευθέτησης και να πληρώσουν τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν, δεν συνέβη το ίδιο και με τις ξένες εταιρείες. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες καταγγελίες αφορούσαν έργα στα οποία επικεφαλής ήταν ξένες εταιρείες κι όχι ελληνικές.
Στελέχη ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών κάνουν λόγο για άνιση μεταχείριση των εγχώριων εταιρειών σε σχέση με εκείνες του εξωτερικού, οι οποίες και δεν αποδέχονται τα αποτελέσματα της έρευνας της Επιτροπής.
www.bankingnews.gr
Ελένη Μπότα
Δημοσιογράφος
Είναι η πρώτη φορά στα τελευταία χρόνια που οι κατασκευαστικοί Όμιλοι της χώρας μένουν άνευ κατασκευαστικού αντικειμένου, τουλάχιστον επί ελληνικού εδάφους.
Μέχρι τώρα, όταν τελειώνε ένα μεγάλο έργο, που τροφοδοτούσε το ανεκτέλεστο των εταιρειών και τους εξασφάλιζει δουλειά για αρκετά χρόνια, ένα νέο δημοπρατούνταν.
Το 2017, μετά και την ολοκλήρωση των πέντε οδικών αξόνων, είναι η πρώτη χρονιά που δεν είχαμε την δημοράτηση κανενός έργου.
Και όσα έχει εξαγγείλει ότι θα δημοπρατήσει η κυβέρνηση στην καλύτερη περίπτωση θα ξεκινήσουν το 2019, γεγονός που μεταφράζεται σε τριετή επενδυτική άπνοια, σε νέα στρατιά ανέργων και νέα λουκέτα στον κλάδο.
Ακόμη και το μεγάλο έργο της νέας γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, για το οποίο οι κατασκευαστικές εταρέιες θα κληθούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μέχρι τις 30 Ιουνίου, θα δημοπρατηθεί μόνο όταν αυτό ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.
Τον κώδωνα του κινδύνου για αυτό το θέμα έκρουσε προ ημερών και ο Κωσταντίνος Μιτζάλη της J&P Αβαξ στο 1ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών, με θέμα "Προοπτικές Ανάπτυξης", ο οποίος αναφέρθηκε στην συρρίκνωση του κλάδου, ενώ σημείωσε ότι δεν λύνουν το πρόβλημα έργα που θα ξεκινήσουν το 2019, σημείωσε ότι είναι απαραίτητη για τον κλάδο η υποστήριξη του τραπεζικού συστήματος και της Πολιτείας. Όπως είπε δεν υπάρχει νέα γενιά έργων, ενώ κατέθεσε πρόταση για υιοθέτηση νέου μοντέλου δημοπράτησης με συμπλήρωση τιμολογίου για να πάψει το φαινόμενο των υπερβολικών εκπτώσεων.
Σχετικά με το ζήτημα των εκπτώσεων το χαρακτήρισε διαχρονικό που όμως παλαιότερα δεν επηρέαζε και τα έργα τελείωναν στην ώρα τους, ήταν ποιοτικά καλύτερα και η αγορά κινούνταν ικανοποιητικά.
Κλείνοντας είπε πως "τελειώνουν τα μεγάλα έργα και μετά έχουμε πολύ λίγα πράγματα. Θέλουμε άμεση λύση. Δεν είναι μόνο θέμα της κυβέρνησης, είναι θέμα εθνικό. Είναι κρίμα να χαθεί ένας τέτοιος κλάδος που αποτελεί πηγή εθνικού πλούτου".
Ο προβληματισμός στα στελέχη των κατασκευαστικών Ομίλων για την επόμενη μέρα είναι διάχυτος, ενώ όπως υποστηρίζουν το 2017 θα υπάρξει ραγδαία επιδείνωη των οικονομικών τους μεγεθών, κάτι που ήδη έχει αποτυωθεί και στις οικονομικές καταστάσεις του 2016.
Και μέσα σε αυτό το κλίμα του προβληματισμού, έρχεται να προστεθεί ένα ακόμη αγκάθι, τα πρόστιμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη σύσταση καρτέλ στις κατασκευές.
Όπως ανέφερε προσφάτως στο bankingnews.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Πέτρος Σουρέτης, τα πρόστιμα είναι μεγάλα και θα οδηγήσουν σε λουκέτο πολλές εταιρείες, ενώ όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «να μπουν πρόστιμα όχι μόνο σε 4 εταιρείες αλλά σε 49 εταιρείες, μεταξύ αυτών και στους ξένους κατασκευαστικούς Όμιλους οι οποίοι έχουν παρουσία στην χώρα μας και έχουν αναλάβει έργα πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ».
Να σημειωθεί ότι οι ελληνικές κατασκευαστικές επιχειρήσεις που ελέγχθησαν – τουλάχιστον όσες εξ αυτών δεν έβαλαν λουκέτο με την κρίση – έσπευσαν να κάνουν χρήση της διαδικασίας διευθέτησης και να πληρώσουν τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν, δεν συνέβη το ίδιο και με τις ξένες εταιρείες. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες καταγγελίες αφορούσαν έργα στα οποία επικεφαλής ήταν ξένες εταιρείες κι όχι ελληνικές.
Στελέχη ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών κάνουν λόγο για άνιση μεταχείριση των εγχώριων εταιρειών σε σχέση με εκείνες του εξωτερικού, οι οποίες και δεν αποδέχονται τα αποτελέσματα της έρευνας της Επιτροπής.
www.bankingnews.gr
Ελένη Μπότα
Δημοσιογράφος
facebook
twitter
google+
fb share