ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΣΚΟΠΟΣ

To ΕΛ.Κ.ΕΠΙ είναι επιστημονικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός με κοινωφελή χαρακτήρα Ν.Π.Ι.Δ. αποτελεί φορέα υλοποίησης και παρεμβασης για την αύξηση της Επιχειρηματικότητας, Παραγωγικότητας και Εξωστρέφιας των επιχειρήσεων του Ιδιωτικού Τoμέα.

WHAT'S NEW?
Loading...

Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης: Καλό... Οκτώβριο ο διαγωνισμός

Για τις 31 Οκτωβρίου παρατάθηκε η ημερομηνία υποβολής μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης στο χώρο του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου.

Η προθεσμία έληγε την επόμενη Τετάρτη, αλλά ουδείς περίμενε πως θα τηρηθεί αφού αντίστοιχη εικόνα απανωτών παρατάσεων υπήρχε και στο διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο. Μάλιστα, ενώ από πέρυσι έχει επιλεγεί προσωρινός ανάδοχος (η κοινοπραξία Goldair - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ) για το εμπορευματικό στο Θριάσιο, μέχρι σήμερα αγνοείται η τύχη της σχετικής σύμβασης. Αγνοείται, επίσης, και η τύχη του δεύτερου διαγωνισμού που προωθεί ο ΟΣΕ για την ολοκλήρωση των εργασιών στο Θριάσιο ώστε να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει η απαραίτητη τεχνολογική/υποστηρικτική υποδομή για το εμπορευματικό κέντρο.

Συνεπώς στην αγορά logistics ήταν σίγουροι πως θα παραταθεί ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης σε έκταση 600 στρεμμάτων που ανήκει στην ΓΑΙΑΟΣΕ και τμήμα της έχει παραχωρηθεί προσωρινά στην εταιρεία διαχείρισης του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ.

Το εμπορευματικό κέντρο θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στον ΟΛΘ ΟΛΘ 0,00%που πωλείται σε κοινοπραξία της γερμανικής Deutsche Invest με τη γαλλική CMA CGM και τον όμιλο Σαββίδη αν και θα απαιτηθεί η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης.

Η κυβέρνηση προωθεί την επένδυση στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου γιατί, όπως αναφέρεται και στη προκήρυξη της ΓΑΙΑΟΣΕ «στρατηγικό στόχο αποτελεί η δημιουργία ενός εμπορευματικού κέντρου διεθνούς εμβέλειας στη Βόρεια Ελλάδα που, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του αντίστοιχου εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, θα συμβάλλει στην αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών φορτίων και στην ανάδειξη της χώρας ως βασικής πύλης διακίνησης εμπορευμάτων στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών».

Σε μια αναλυτική παρουσίαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη προ μηνών στη Βουλή επισημαίνονταν πως «επισπεύδεται» η υλοποίηση πέντε εμπορευματικών κέντρων ανά την Ελλάδα. Πρόκειται για το Θριάσιο, το εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης και ακολουθούν τα εμπορευματικά κέντρα Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας. Επιπλέον, προωθεί «το Θεσσαλικό εμπορευματικό κέντρο και το εμπορευματικό κέντρο της Δυτικής Πελοποννήσου» που πρέπει να χωροθετηθούν.

Σε πρόσφατη μελέτη του ΚΕΠΕ επισημαίνεται πως «τα εμπορευματικά κέντρα μπορούν να δράσουν καταλυτικά στην προσέλκυση επενδύσεων, να προαγάγουν τη γεωπολιτική θέση των περιοχών υποδοχής τους, να ευνοήσουν τον ανταγωνισμό στην αγορά υποστηρικτικών υπηρεσιών και τη μεταφορά τεχνογνωσίας, και να μειώσουν το εξωτερικό κόστος μεταφοράς φορτίων, μέσω της αποδοτικότερης ή/και της συνδυασμένης χρήσης των μέσων, τονώνοντας την τοπική απασχόληση και ανάπτυξη».

Γι’ αυτό θεωρείται σημαντική «η επιτάχυνση διαδικασιών σχεδιασμού, οργάνωσης και λειτουργίας ενός ιεραρχικά δομημένου δικτύου διατροπικών εφοδιαστικών κέντρων, το οποίο, σύμφωνα με την παρούσα ανάλυση, δύναται να αποτελείται από οκτώ κόμβους - εμπορευματικά κέντρα στη βασική του μορφή, και δώδεκα κόμβους στην αναλυτική του μορφή. Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα σχεδιασμού (έως το 2017), τα εμπορευματικά κέντρα της Αττικής, της Αχαΐας, της Μαγνησίας και της Βόρειας Ελλάδας θα πρέπει να έχουν διασυνδεθεί επαρκώς με τους λιμένες της περιοχής τους, τον σιδηρόδρομο και τα μεγάλα αστικά κέντρα, έτσι ώστε να συμβάλλουν στη βιώσιμη και ανθεκτική ανάπτυξη της χώρας ως διεθνούς εμβέλειας κόμβου εφοδιαστικής».

Έμφαση θα μπορούσε επίσης να δοθεί «στην ανάπτυξη ειδικών μορφών εμπορικών και βιομηχανικών εξαγωγικών ζωνών, για τον συντονισμό και την προώθηση των διεθνών εφοδιαστικών αλυσίδων, με ανταγωνιστική ποιότητα και κόστος υπηρεσιών, σε σύγκριση με τις γειτονικές χώρες αλλά και χώρες της Βόρειας Ευρώπης».

Η ανάπτυξη των εμπορευματικών κέντρων συνδέεται, πάντως, και με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας το οποίο βρίσκεται σε άσχημη κατάσταση παρά τα δισεκατομμύρια ευρώ που έχουν δαπανηθεί τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

Φώτης Κόλλιαςfotisk2@euro2day.gr