ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΣΚΟΠΟΣ

To ΕΛ.Κ.ΕΠΙ είναι επιστημονικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός με κοινωφελή χαρακτήρα Ν.Π.Ι.Δ. αποτελεί φορέα υλοποίησης και παρεμβασης για την αύξηση της Επιχειρηματικότητας, Παραγωγικότητας και Εξωστρέφιας των επιχειρήσεων του Ιδιωτικού Τoμέα.

WHAT'S NEW?
Loading...

Αλλαγές σε νόμο Κατσέλη και εξωδικαστικό στο τραπέζι των θεσμών


Της Νένας Μαλλιάρα

Στο τραπέζι των "θεσμών" μπαίνουν, στις 15 Μαΐου, οι αλλαγές στο νόμο Κατσέλη (αναθεωρημένος ν. Σταθάκη) και οι βελτιωτικές ρυθμίσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Πρόκειται για τα τραπεζικά προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης, στα οποία, μαζί με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς που ψηφίστηκαν με την τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος, θα στηριχθεί η εφεξής δραστικότερη μείωση των "κόκκινων" δανείων. Μάλιστα, μετά την ψήφιση των αλλαγών/βελτιώσεων στους δύο νόμους, οι τράπεζες θα προχωρήσουν σε συντονισμένες κινήσεις.

Όπωςέγραψε τον Φεβρουάριο το Capital.gr στο μέτωπο του νόμου Κατσέλη,οι τράπεζες θα υλοποιήσουν διατραπεζικό project αποσυμφόρησης των περιπτώσεων οφειλετών που είναι ενταγμένοι στο νόμο. Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία "κοινού μετώπου" των τραπεζών έναντι των οφειλετών αυτών, στους οποίους θα απευθυνθούν με ενιαίες αντιπροτάσεις για την παραίτησή τους από τον νόμο. Όσο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό, το Capital.grαποκάλυψε στις 7 Απριλίου (Προώθηση του εξωδικαστικού μηχανισμού ξεκινούν τον Μάιο οι τράπεζες), τη δέσμευση και το σχέδιο των τραπεζών να τον προωθήσουν συντονισμένα σε επιχειρήσεις με χρέη και προς το Δημόσιο.

Στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης, οι αλλαγές που θα είναι καθοριστικές για τους δανειολήπτες, αφορούν στο νόμο Κατσέλη. Ειδικότερα, ο νόμος θα λειτουργεί εφεξής με αυστηρό μηχανισμό screening όλων των αιτούντων την υπαγωγή τους σε αυτόν και την προστασία της πρώτης κατοικίας (αυτή ισχύει μέχρι τις 31/12/2018).

Το νέο πλαίσιο του νόμου θα προβλέπει άμεση έξωση από το νόμο όσων δεν δικαιούνται την προστασία του και θα επιβάλλει άρση του τραπεζικού απορρήτου προκειμένου να αποδεικνύεται η οικονομική αδυναμία του αιτούντος.Έτσι, η πληρότητα των κριτηρίων για την υπαγωγή ενός οφειλέτη στο νόμο Κατσέλη δεν θα κρίνεται πλέον όταν φτάσει η υπόθεση στο δικαστήριο, αλλά εξαρχής και με την προϋπόθεση της άρσης του τραπεζικού του απορρήτου.
Πέραν της άρσης του τραπεζικού απορρήτου, η αίτηση του οφειλέτη για υπαγωγή στο νόμο θα απορρίπτεται αν αποδειχθεί δόλος εκ μέρους του. Ως δόλος θα εκλαμβάνεται η μεταβίβαση ακινήτων σε συγγενείς, η απόκρυψη οικονομικών και περιουσιακών στοιχείων, η πτώχευση εταιρίας κ.λπ.

Το νέο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη θα προβλέπει ότι όσοι αποδεικνύεται πως χρησιμοποιούν το νόμο για να αποφύγουν την αποπληρωμή οφειλών τους, θα χάνουν αυτομάτως την προστασία των διατάξεών του και θα ενεργοποιούνται εναντίον τους τα καταδιωκτικά μέτρα των οποίων είχαν πετύχει αναστολή. Την προστασία από τα καταδιωκτικά μέτρα των πιστωτών θα χάνουν όσοι αναβάλλουν την δικάσιμο της αίτησής τους, καθώς μετά από δύο αναβολές θα γίνεται έλεγχος για το εάν πράγματι ο αιτών πληροί τα κριτήρια του νόμου και εάν όχι, θα αποπέμπεται αυτομάτως από αυτόν.

Η αποπομπή από τις προστατευτικές διατάξεις του νόμου θα ενεργοποιείται και εφόσον ο οφειλέτης παύσει να ανταποκρίνεται στο συμφωνημένο πλάνο αποπληρωμής της οφειλής του. Τέλος, στις βασικές τροποποιήσεις του νόμου περιλαμβάνεται η πρόβλεψη ότι η ευνοϊκή ρύθμιση ενός οφειλέτη δεν θα μπορεί να κληρονομηθεί.

Ευκολότερα θα κάνουν τα δεδομένα για τους οφειλέτες (επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες), οι αναμενόμενες βελτιωτικές ρυθμίσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Ειδικότερα:

α) αιτήσεις για ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό, οι οποίες παρουσιάζουν ελλείψεις ή χρειάζονται διορθώσεις, δεν θα "κόβονται", εφόσον οι τελευταίες δεν είναι ουσιαστικές για την υπόθεση, παρά μόνο τυπικό ζήτημα,

β) πιστοποιητικά που παρέχονται από την πλατφόρμα, δεν θα ζητούνται και εγγράφως,

γ) η κατάθεση των δικαιολογητικών που τώρα ζητείται με την υποβολή της αίτησης, θα μπορεί να γίνει και μετά την υποβολή αυτής, αλλά μέχρι την έγκρισή της,

δ) για θέματα που δεν ρυθμίζονται σήμερα από το νόμο, θα θεσπιστεί δυνατότητα να επιλύονται με υπουργικές αποφάσεις και να μην απαιτούνται νομοθετικές ρυθμίσεις, και

ε) θα οριστεί η κατώτερη και ανώτερη αμοιβή των συντονιστών.