ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΣΚΟΠΟΣ

To ΕΛ.Κ.ΕΠΙ είναι επιστημονικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός με κοινωφελή χαρακτήρα Ν.Π.Ι.Δ. αποτελεί φορέα υλοποίησης και παρεμβασης για την αύξηση της Επιχειρηματικότητας, Παραγωγικότητας και Εξωστρέφιας των επιχειρήσεων του Ιδιωτικού Τoμέα.

WHAT'S NEW?
Loading...

Μπορούν τα οικογενειακά funds ή το χρηματιστήριο να αντικαταστήσουν τις τράπεζες που απομακρύνονται από την ναυτιλία;


«Αναμφισβήτητα οι εργασίες του Ναυλομεσίτη είναι συνδεδεμένες και με την πορεία της χρηματοδότησης της Ναυτιλίας» ανέφερε ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ναυλομεσιτών Ελλάδας κ. Γιάννης Κοτζιάς στην την έναρξη του Παγκόσμιου Συμποσίου των Ναυτιλιακών Στελεχών επ’ ευκαιρία της διοργάνωσης του Pireas 2017.

Η συζήτηση με ανώτατα στελέχη της Ναυτιλιακής χρηματοδότησης κάλυψε το πρώτο μέρος του Συνεδρίου και την συντόνισε ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC Business Consultants και Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας. Στο πάνελ των χρηματοδοτών συμμετείχαν ο κ. Γιώργος Δούβρος CEO της Chartworth Securities, Γιώργος Κοφινάκος CEO της Storm Harbor, Βασίλης Ματζαβίνος Γενικός Διευθυντής στην Ελλάδα της τράπεζας UniCredit Bank AG, Δημήτρης Μήτρου, Υπεύθυνος Σχεδιασμού Ανάπτυξης της AB Bank, Κατερίνα Σταθοπούλου, Εκτελεστικός Διευθυντής Investment and Finance, Δημήτρης Βασιλάκος, Συνιδρυτής Ship Finance Solutions.

Σχολιαστές της συζήτησης ήταν ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος κ. Γιώργος Πατέρας και ο Πρόεδρος της Ένωσης Ναυλομεσιτών Ελλάδας κ. Γιάννης Κοτζιάς.

Ο κ. Ξηραδάκης στην εισαγωγή της συζήτησης αναφέρθηκε αφενός στην σπουδαιότητα της χρηματοδότησης της Ναυτιλίας αλλά και παράλληλά στο μεγάλο πρόβλημα της απομάκρυνσης πολλών τραπεζών από τον κλάδο. Περιγράφοντας το παρόν πλαίσιο της Χρηματοδότησης σημείωσε την εξάρτηση της Ναυτιλίας από τις τράπεζες αφού ακόμη και τώρα παραμένουν οι κύριοι πυλώνες στήριξης με ένα συνολικό χαρτοφυλάκιο 400 δις Δολαρίων ΗΠΑ για τις 40 μεγαλύτερες τράπεζες του κόσμου αλλά και τα 57 δις Δολαρίων ΗΠΑ στην Ελληνική Ναυτιλία ο στόλος της οποίας αποτιμάται σε 94 δις Δολαρίων ΗΠΑ.

Το πρόβλημα που βιώνει η Παγκόσμια και η Ελληνική Ναυτιλία είναι η απομάκρυνση από την ναυτιλιακή αγορά πολλών, κυρίως ευρωπαϊκών αγορών, τραπεζών, τόνισε ο κ. Ξηραδάκης ενώ άφησε μικρά περιθώρια αντικατάστασης της τραπεζικής χρηματοδότησης από άλλες πηγές, όπως ιδιωτικά-οικογενειακά funds η αντλήσεις κεφαλαίων από το χρηματιστήριο.

Ακολούθως οι εκλεκτοί ομιλητές έδωσαν την δική τους γνώμη για το που βρίσκεται η αγορά τους αλλά και πως αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανεύρεση κεφαλαίων για την Ελληνική αλλά και παγκόσμια Ναυτιλία.

Ο κ. Βασίλης Μαντζαβίνος, γενικός διευθυντής στην Ελλάδα της τράπεζας UniCredit Bank AG, τόνισε ότι «η τραπεζική αγορά περνά τη δική της κλιματική αλλαγή» αφού, με το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008, οι πρακτικές της τραπεζικής χρηματοδότησης δέχθηκαν εκτεταμένη αναθεώρηση. Περιγράφοντας τη νέα εποχή για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση επεσήμανε ότι, από το 2009, οι αγορές ναύλων και πλοίων κυμαίνονται μεταξύ ύφεσης και κρίσης, προκαλώντας μεγάλες απώλειες στους χρηματοδότες τους. «Ακόμη και πλήρως εξυπηρετούμενα δάνεια είναι ζημιογόνα για τις τράπεζες, καθώς η πτώση της πιστοληπτικής αξιολόγησης των πελατών έχει αυξήσει το κόστος δανεισμού υπέρμετρα, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα μετακύλησής του», εξήγησε.

Από την πλευρά του, ο κ. Δημήτρης Μήτρου, υπεύθυνος σχεδιασμού ανάπτυξης της AB Bank, σχολίασε ότι «Δυστυχώς, στον ελληνικό τραπεζικό χώρο, αρκετά από τα αιτήματα χρηματοδότησης δεν μπορούν να ικανοποιηθούν, όχι λόγω πιστωτικών κριτηρίων, αλλά λόγω ρευστότητας, αφού οι ναυτιλιακές καταθέσεις έχουν -σε ένα μεγάλο βαθμό- μεταφερθεί στο εξωτερικό. Η απάντηση όλων στην καινούργια πραγματικότητα πρέπει να είναι η εγρήγορση και η εξεύρεση δημιουργικών λύσεων».

Ο κ. Γιώργος Δούβρος, ιδρυτής και CEO της Chartworth Securities, επεσήμανε ότι «οι θεσμικοί επενδυτές αποτελούν την μοναδική -για την ώρα- και ουσιαστική λύση για τους μικρομεσαίους πλοιοκτήτες που αδυνατούν κατά συντριπτική πλειοψηφία να εξασφαλίσουν τραπεζικό δανεισμό και να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες της αγοράς». Κατά τον κ. Δούβρο, η ορθολογική εκμετάλλευση από τους πλοιοκτήτες των διαθεσίμων αυτών κεφαλαίων απαιτεί μια άλλη χρηματοοικονομική δομή και αντιμετώπιση των συνθηκών της αγοράς. «Οι μικρομεσαίες ναυτιλιακές που θα τολμήσουν αλλά και θα εφαρμόσουν αυτές τις πρακτικές, θα αντλήσουν ρευστότητα και με σύμμαχο τους την αναμενόμενη βελτίωση (χωρίς αυτό να σημαίνει την αλματώδη άνοδο) της ναυτιλιακής αγοράς θα καταφέρουν να εκμεταλλευτούν τις σημερινές ευκαιρίες και να συνεχίσουν την ανάπτυξη τους», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Δημήτρης Βασιλάκος, συνιδρυτής της Ship Finance Solutions, υπογράμμισε ότι η αγορά της ναυτιλιακής χρηματοδότησης δεν βρίσκεται σε σημείο ισορροπίας. Όμιλοι ή projects με μικρές διαφορές στην πραγματική τους πιστοληπτική ικανότητα, δανειοδοτούνται με μεγάλες διαφορές στην τιμολόγηση. Αυτό δεν μπορεί να κρατήσει επί μακρόν. «Δύο είναι οι ουσιαστικές αλλαγές στην αγορά», κατέληξε, «η μία ότι, πλέον, διαφορετικοί χρηματοδότες προσφέρουν διαφορετικά προϊόντα, που απευθύνονται σε διαφορετικά projects/πελάτες με συνέπεια να καθίσταται πολύ σημαντική η σωστή επιλογή του ενός από τον άλλον και η άλλη ότι, ενώ παλαιά η χρηματοδότηση βασιζόταν κυρίως στη μακρόχρονη σχέση μεταξύ χρηματοδότη/χρηματοδοτούμενου, η αγορά είναι πλέον περισσότερο ευκαιριακή».

Η κα Κατερίνα Σταθοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια της Investments and Finance, σχολίασε ότι «Η επιτυχία της ελληνικής ναυτιλίας οφείλεται στις γρήγορες κινήσεις αγοραπωλησίας πλοίων που ξέρουν να κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Δεν φοβούνται να επενδύσουν όταν η ναυτιλία είναι σε χαμηλά επίπεδα», ενώ εξήγησε ότι οι κεφαλαιαγορές και οι εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης μέσω των funds δεν ταιριάζουν σε όλους καθώς οι τράπεζες γνωρίζουν το κλάδο και -σε αντίθεση με τα funds- έχουν τη δυνατότητα να στηρίζουν τα δάνεια για περισσότερα από 5-7 χρόνια. «Η ρευστότητα των τραπεζών θα βελτιωθεί και θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τη ναυτιλία. Είμαι αισιόδοξη», κατέληξε.

Ο κ. Ξηραδάκης, με την ιδιότητα του συμβούλου της China Development Bank, αναφερόμενος στις προκλήσεις των καιρών, προέβλεψε την επέκταση των κινεζικών τραπεζών στη ναυτιλία με πιο ασφαλείς δομές διαχείρισης των πελατολογίων και των χαρτοφυλακίων τους, αφού σταδιακά επέρχεται η ωριμότητά τους στην εξειδικευμένη αυτή αγορά. Τόνισε επίσης ότι τόσο οι εταιρίες leasing όσο και οι συμβατικές κινεζικές τράπεζες στοχεύουν καθαρά στην ανάπτυξη της έκθεσής τους στην ελληνική ναυτιλία αλλά και στην στήριξη της ναυπηγικής βιομηχανίας της Κίνας.

Όλοι οι ομιλητές εξέφρασαν την αισιοδοξία τους για την περαιτέρω πορεία της αγοράς της χρηματοδότησης με σεβασμό στις θεσμικές αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί. Μάλιστα, ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Γιώργος Πατέρας, εξέφρασε την πεποίθησή του για την επανεκκίνηση της χρηματοδοτικής ροής και όρεξης μαζί με την ανάκαμψη της ναυλαγοράς ή ακόμη και της ομαλοποίησής της. «Η ελληνική ναυτιλία απέδειξε ότι τιμά τους χρηματοδότες της και στα δύσκολα και αυτό οι οργανισμοί δεν το ξεχνούν», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Κέρδος online 18/6/2017 10:55